Lezingen

Battle! Mozart against Ten Holt.

Verschil gebruik versieringen Frankrijk/ Duitsland, ect.

Openingspagina
Cadeau
Cadeau
Updates DWMp Schoorl
Updates
Verschil in 't gebruik versieringen tussen Duitsland en Engeland

'Battle! Duitsland against Frankrijk'

Duitsland against Frankrijk in vlaggen
Verschil in 't gebruik versieringen tussen Duitsland en Engeland
'Gevecht' (!) over verschil in 't gebruik versieringen tussen Duitsland en Engeland!
'n Voorslag
  f(hard) p(zacht)

Vertel over verschil in aanpak van versieringen bij bijv. ;

-Vraag; gebruikte men in Duitsland (links onder, Sarabande van J.S. Bach) ook versieringen als in Frankrijk
(rechts onder, Prélude van François Couperin)
en als dat zo was, hoe? En in Italië ?
- Antwoord

Vertel over hoe muzikanten de muziek uitvoeren; met hulp van o.a. Quandz 's boek 'Het fluitspelen'. Quandz leefde in de Barok (17e/ 18e eeuw; componist en bespeler van een traverso, dwarsfluit zonder kleppen). Poneert in 'Het fluitspelen' bijv. dat een 'voorslag' (een noot vóór de belangerijkste noot de hoofdnoot) als hij dissonant is, langer aangehouden moet worden. Lelijkheid wordt benadrukt! ('n Voorslag is een versiering.) :

 
 
Sarabande Bach
Prelude Couperin
'Battle! Mozart against Ten Holt'

'Battle! Mozart against Ten Holt'

'Mozart kruist de zwaarden met Ten Holt'
'Battle! Mozart against Ten Holt'
'Battle! Mozart against Ten Holt' (!!?)
dreigend
dreigend
Vioollessen/ Altvioollessen Valentijn M. de Wolf
Facebook Google+ Twitter Linkedin
YouTube Foursquare Startpagina.net Muziek

-Vraag; componeerde de (inmiddels overleden) Simeon ten Holt uit Bergen waar ik
woon, echt zulke confronterende muziek of heeft hij ook iets gevoeligs ('empfindliches') als Wolfgang Amadeus Mozart? Laat u zien dat eveneens in Schuberts werken wringende en harde akkoorden voorkomen, die Ten Holt gebruikte.

Praat in navolging daarop over muziektheorie en wat men daarmee doet bij 't uitvoeren (interpretatie dus):
-Vraag bijv.; waarom schrijft Paganini vaak in c mineur? (klacht van ongelukkige geliefde zegt Schubart, begin1800). En waarom in C groot? (toonsoort van overdreven naïviteit)
-Antwoord; Paganini was een extreem goede violist. Schreef dus ook in extremen;

zeer klagerig tegenover overdreven vrolijk spel.

Vertel over hoe muzikanten de muziek uitvoeren; met hulp van o.a. Quandz 's boek 'Het fluitspelen'. Quandz leefde in de Barok (17e/ 18e eeuw; componist en bespeler van een traverso, dwarsfluit zonder kleppen). Poneert in 'Het fluitspelen' bijv. dat een 'voorslag' (een noot vóór de belangerijkste noot de hoofdnoot) als hij dissonant is, langer aangehouden moet worden. Lelijkheid wordt benadrukt! ('n Voorslag is een versiering.) :

Paganini zeer klagerig1e Track Paganini 4e caprice
zeer klagerig
Paganini overdreven vrolijk2e Track Paganini 4e caprice
overdreven vrolijk

Copyright © 2015-2018 De Wolf Music productions; 'Level on stage'
Eenmanszaak Schoorl / KvK: 62894463 / BTW: 145891069B016210
Contact; Vioollessen/ Altvioollessen, Workshops 'Kids'.
Contact; Performances, Opnamen, Lezingen.

-Vraag; een noot (opmaat) vóór de 'beat' (1e tel v.d. maat) bij een snel deel (een allegretto bijv.) wordt sneller gespeeld, 'why'? -Antwoord; zo'n deel heeft dan meer power en klinkt feller.

Verder; -Leg ik uit wat de muziek betekende qua welstand (sociaal economische aspect) en -Welke gevoelens er in muziek worden geuit en 'why' (psychologische kant).

Battle! Mozart against Ten Holt, ect.

De lezingen gaan inhoudelijk over overeenkomsten en verschillen bijv. tussen Mozart en Ten Holt. Waarom schrijft een bep. componist in c mineur? Versierde men in de Barok bij Duitse muziek net zo als bij de Franse?; ect. Door Valentijn M. de Wolf. Klassieke muziek.

Vertel over verschil en overeenkomsten van stijlkenmerken vroeger en nu, bijv. in de:

Lezingen

Door Valentijn M. de Wolf. Over het uitvoeren. In interactie met de cursisten. Klassieke muziek.

Lezingen

geef ik, Valentijn M. de Wolf, over Klassieke muziek en met name het Uitvoeren ervan! Ik geef dan aan de hand van leuke 'weetjes' en na vragen inzicht in een maatschappij, waarin de muziek veranderde.

De Wolf Music productions: 'Level on stage'