Lezingen

Battle! Mozart against Ten Holt.

Verschil gebruik versieringen Frankrijk/ Duitsland, ect.

Openingspagina
Vioollessen/ Altvioollessen Valentijn M. de Wolf
 

Lezingen

Door Valentijn M. de Wolf. Over het uitvoeren. In interactie met de cursisten. Klassieke muziek .

Lezingen

geef ik, Valentijn M. de Wolf, over Klassieke muziek en met name het Uitvoeren ervan! Ik geef dan aan de hand van leuke 'weetjes' en na vragen inzicht in een maatschappij, waarin de muziek veranderde.

 

Battle! Mozart against Ten Holt, ect.

De lezingen gaan inhoudelijk over overeenkomsten en verschillen bijv. tussen Mozart en Ten Holt. Waarom schrijft een bep. componist in c mineur? Versierde men in de Barok bij Duitse muziek net zo als bij de Franse?; ect. Door Valentijn M. de Wolf. Klassieke muziek .

Vertel over verschil en overeenkomsten van stijlkenmerken vroeger en nu, bijv. in de:

'Battle! Mozart against Ten Holt'

'Battle! Mozart against Ten Holt'

'Mozart kruist de zwaarden met Ten Holt'
'Battle! Mozart against Ten Holt'
'Battle! Mozart against Ten Holt' (!!?)
dreigend
dreigend

-Vraag; componeerde de (inmiddels overleden) Simeon ten Holt uit Bergen waar ik
woon, echt zulke confronterende muziek of heeft hij ook iets gevoeligs ('empfindliches') als Wolfgang Amadeus Mozart? Laat u zien dat eveneens in Schuberts werken wringende en harde akkoorden voorkomen, die Ten Holt gebruikte.

Praat in navolging daarop over muziektheorie en wat men daarmee doet bij 't uitvoeren (interpretatie dus):
-Vraag bijv.; waarom schrijft Paganini vaak in c mineur? (klacht van ongelukkige geliefde zegt Schubart, begin1800). En waarom in C groot? (toonsoort van overdreven naïviteit)
-Antwoord; Paganini was een extreem goede violist. Schreef dus ook in extremen;

zeer klagerig tegenover overdreven vrolijk spel.

Vertel over hoe muzikanten de muziek uitvoeren; met hulp van o.a. Quandz 's boek 'Het fluitspelen'. Quandz leefde in de Barok (17e/ 18e eeuw; componist en bespeler van een traverso, dwarsfluit zonder kleppen). Poneert in 'Het fluitspelen' bijv. dat een 'voorslag' (een noot vóór de belangerijkste noot de hoofdnoot) als hij dissonant is, langer aangehouden moet worden. Lelijkheid wordt benadrukt! ('n Voorslag is een versiering.) :

 
Verschil in 't gebruik versieringen tussen Duitsland en Engeland

'Battle! Duitsland against Frankrijk'

Duitsland against Frankrijk in vlaggen
Verschil in 't gebruik versieringen tussen Duitsland en Engeland
'Gevecht' (!) over verschil in 't gebruik versieringen tussen Duitsland en Engeland!
'n Voorslag
  f(hard) p(zacht)

Vertel over verschil in aanpak van versieringen bij bijv. ;

-Vraag; gebruikte men in versieringen-DuitslandDuitsland (links onder, Sarabande van J.S. Bach) ook versieringen als in versieringen-Frankrijk Frankrijk
(rechts onder, Prélude van François Couperin) en als dat zo was, hoe? En in versieringen ItalieItalië ?
-antwoord versieringenAntwoord

Vertel over hoe muzikanten de muziek uitvoeren; met hulp van o.a. Quandz 's boek 'Het fluitspelen'. Quandz leefde in de Barok (17e/ 18e eeuw; componist en bespeler van een traverso, dwarsfluit zonder kleppen). Poneert in 'Het fluitspelen' bijv. dat een 'voorslag' (een noot vóór de belangerijkste noot de hoofdnoot) als hij dissonant is, langer aangehouden moet worden. Lelijkheid wordt benadrukt! ('n Voorslag is een versiering.) :

-Vraag; een noot (opmaat) vóór de 'beat' (1e tel v.d. maat) bij een snel deel (een allegretto bijv.) wordt sneller gespeeld, 'why'? -Antwoord; zo'n deel heeft dan meer power en klinkt feller.

Verder; -Leg ik uit wat de muziek betekende qua welstand (sociaal economische aspect) en -Welke gevoelens er in muziek worden geuit en 'why' (psychologische kant).

accounts

Copyright © 2015-2019 De Wolf Music productions; 'Level on stage'
Eenmanszaak Schoorl. KvK: 62894463 / BTW: 145891069B01
Contact; Vioollessen/ Altvioollessen, Workshops 'Kids'.
Contact; Performances, Opnamen, Lezingen.